De FAQ voor het gebruik van STUD.io

Plaats reactie
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

We hebben al best wat losse topics over het gebruik van STUD.io, waaronder bv het renderen maar ik mis soms een beetje waar dit allemaal samen komt en je makkelijk tips en tricks kan vinden.

Dus bij deze een FAQ over STUD.io

Heb je een vraag, stel em hier en dan vinden we er zeker wel een antwoord op. Er zijn een aantal mensen redelijk bedreven in het gebruik ervan dus volgens mij komt dat goed.
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Nou ben ik zelf redelijk bedreven in de tool, maar toch blijf ik ook soms met vragen zitten waar ik dan een oplossing voor zoek.
Dus even aftrappen.
Ik werk vaak in 1 kleur, echter merk dan achteraf wel eens dat ik een onderdeel heb gebruikt dat niet beschikbaar is in de specifieke kleur die het moet worden.
Een manier om onderdelen te zoeken en zeker te zijn dat deze ook beschikbaar zijn in de kleur die je wil is in het building palette de optie "Hide unavailable parts in the selected color" aanzetten.
STUD.io_Hide unavailable parts.png
STUD.io_Hide unavailable parts.png (39.91 KiB) 1501 keer bekeken
 
Echter dit is een hele zware optie die echt even tijd kost voor de tool om te processen (ik heb echt een grafisch zware laptop).
Dus mijn vraag, is er een snelle/andere/betere optie die jullie gebruiken om snel onderdelen te vinden in een specifieke kleur.
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Deze heb ik eigenlijk altijd aan staan omdat ik ook bouw wat ik digitaal ontwerp maar soms wil je inderdaad alle beschikbare onderdelen zien ongeacht kleur. Vaak kies ik dan even een kleur waar veel onderdelen in zitten om niet aan het filter te komen, b.v. zwart. Als je een kleur kiest die niet bestaat komt er een uitroepteken naast het onderdeel te staan in de onderdelen lijst en tegenwoordig is er ook de Color Validator die meteen de onderdelen met problemen laat zien. Dus werken met het kleurfilter uit is ook wel te doen. Mogelijk geen antwoord op je vraag maar misschien heb je er wat aan.

Op mijn Mac is dit filter aan/uit zetten een kwestie van seconden trouwens, ook met het decorated parts filter aan. Omdat dit een actie is die heel veel '.dat' files leest denk ik dat de bottleneck op je computer de harde schijf is als je die er in hebt zitten? Dus niet de grafische kaart. Ik heb mijn acht jaar oude Mac van een flash drive voorzien, mogelijk dat het daarom sneller gaat.
 
 
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Niet direct een antwoord inderdaad, maar wel goede punten allemaal. Een kleur kiezen waar veel onderdelen van zijn is dan inderdaad ook wel een optie, al is zwart heel slecht zichtbaar dan weer.
Het is overigens ook een kwestie van ongeduld, want het zijn maar 2 of 3 seconden maar toch.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Wat ook nog een mogelijkheid is, is linksboven 'BDP Series 1' blokjes pallet kiezen ipv 'Main'. Dan zie je alle nu beschikbare soorten blokjes ongeacht kleur en na klikken klapt het blokje open en zie je alle nu beschikbare kleuren. Dit werkt eigenlijk best prettig en snel. Dit zijn wel de nu gangbare blokjes, de witte clutch gear zit er bv niet in.

Voordeel is dat een ontwerp betaalbaar zal zijn door de nu beschikbare blokjes, nadeel is dat je naar Main moet switchen als je blokjes nodig hebt die niet in het BDP palet zitten.

Hoe lang BDP Series 1 palet beschikbaar is weet ik niet maar het volgnummer doet vermoeden dat er ook een series 2 gaat komen.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Dat is nog eens een mooie tip. Die kende ik nog niet.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Nav de tip van Berthil ben ik nog even in het 'BDP Series 1' blokjes pallet gedoken en ziet dit er inderdaad erg prettig uit (mits je alleen met bestaande onderdelen wil werken natuurlijk.

In de selectiebalk (bij 1) kies je voor 'BDP Series 1'
Dat levert bij 2 alle onderdelen op die je met de + of - (rechts boven in het plaatje) kan uitbreiden naar het tonen van alle kleuren.

Bij optie 3 kun je het soort pallet kiezen. Ik werk zelf graag met 'Shapes' maar als je erg gewend bent aan de bricklink categorieën dan kun je dat ook selecteren. De 3e optie is op basis van kleuren wat je van iedere kleur gelijk alle beschikbare onderdelen geeft.
Dit totaal werkt in mijn beleving een stuk sneller dan werken met het 'Main' pallet.
Schermafbeelding 2023-02-05 113737.png
Schermafbeelding 2023-02-05 113737.png (71.81 KiB) 1374 keer bekeken
  
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 523
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Gaaf deze wist ik ook niet, is er ook een manier om zo te zien of er gedecoreerde onderdelen zijn van iets? Ik mis namelijk wat elementen uit een bestaande city auto als onnderdelen.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Stud.io is niet up-to-date met gedecoreerde onderdelen en veel gedecoreerde onderdelen van bestaande sets zijn niet aanwezig. Maar er is een knop om gedecoreerd aan/uit te zetten.

Ik heb net de laatste update gedownload en een BDP Series 2 parts palette is aanwezig.
Enige nadeel van die BDP palettes is dat je geen prijzen ziet.
 
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 523
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Ahh kijk dat is goed om te weten, zal ik daar eens kijken!
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Misschien interessant voor wie corrupte files heeft of de LDraw bestanden er uit wil halen. Ik backup ALTIJD als ik een avondje aan een design heb gewerkt.

.io files are password-protected Zip files (password: soho0909).  If you can unzip your .io file, if it’s not too corrupted for that, the model is included 3 times:
  • model.ldr: LDraw format.  That’s the one you should hope is intact.  Open it in Studio and you should get your model back.
  • modelv1.ldr: a modified LDraw format (lines start with “10 <colour> False” instead of “1 <colour>”).  You may edit it to remake a standard LDraw file.
  • model2.ldr: a self-contained modified LDraw format.  Modified: it uses BrickLink colour codes instead of LDraw codes.  Self-contained: it contains all the files that define the parts, their subfiles, the primitives.  You may also edit it to remake a simple standard LDraw file.
 
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Goed om te weten Berthil, bedankt voor de info.

Ik backup ook gewoon meerdere keren per bouwsessie, misschien een beetje overdone, maar ik heb nu al een paar keer gehad dat mijn file corrupt was geraakt, of mijn hele instructies overhoop waren geraakt.  :eek:
 
Gebruikersavatar
L-space
Premium
Berichten: 309
Lid geworden op: ma nov 23, 2020 11:01 am
Contacteer:

SamtheChemist schreef: zo apr 02, 2023 5:12 pm Gaaf deze wist ik ook niet, is er ook een manier om zo te zien of er gedecoreerde onderdelen zijn van iets? Ik mis namelijk wat elementen uit een bestaande city auto als onnderdelen.

 
Er zit bij het zoekveld voor onderdelen in de linkerkolom een knopje voor decorated bricks on/off (lijkt op een 1x1 brick met schuine strepen of solid) hiermee schakel je het zoeken naar gedecoreerde onderdelen in en uit. Bij het invoeren van het juiste onderdeelnummer zie je dan, als het aanstaat, welke decoraties er ook zijn van dat onderdeel.

Hoop dat dit een beetje helpt.
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Overigens moet je er wel rekening mee houden dat de geprinte part library niet compleet is. Hetzelfde is van toepassing op geprinte minifig parts.
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 523
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

L-space schreef: ma apr 24, 2023 5:38 pm
SamtheChemist schreef: zo apr 02, 2023 5:12 pm Gaaf deze wist ik ook niet, is er ook een manier om zo te zien of er gedecoreerde onderdelen zijn van iets? Ik mis namelijk wat elementen uit een bestaande city auto als onnderdelen.


 
Er zit bij het zoekveld voor onderdelen in de linkerkolom een knopje voor decorated bricks on/off (lijkt op een 1x1 brick met schuine strepen of solid) hiermee schakel je het zoeken naar gedecoreerde onderdelen in en uit. Bij het invoeren van het juiste onderdeelnummer zie je dan, als het aanstaat, welke decoraties er ook zijn van dat onderdeel.

Hoop dat dit een beetje helpt.

 
Ahh dit ga ik ook effe bekijken thnx!
 
Plaats reactie