Het grote GIMP topic

Hoe maak je de beste foto's? Hoe presenteer je je bouwwerk op een show? Hoe vervoer je je moc?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Pas heb ik een balletje over GIMP opgegooid en op diverse plaatsen komt er nu heel veel nuttige informatie langs. Maar of ik dat later terug kan vinden...
Daarom maar een verzameltopic aangemaakt voor alle vragen, tips, tricks enz.

Voor wie het gemist heeft: GIMP is een gratis fotobewerkingsprogramma, met ontzettend veel mogelijkheden.
Downloaden kan via GIMP.org , ik las ergens dat je niet moet googelen naar een download omdat je dan het risico loopt dat er allemaal bagger meekomt op je PC, terwijl dat dus niet nodig is.

Ik heb pas mijn eerste poging gedaan, als resultaat dat dit:
DSC00132.JPG
DSC00132.JPG (3.06 MiB) 5242 keer bekeken
 dit werd:
 
Microkasteel.jpg
Microkasteel.jpg (388.25 KiB) 5242 keer bekeken
 
 
 
Gebruikersavatar
ggj
Berichten: 544
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:27 am

Ik heb dit programma ook maar ik kom er niet uit. Zoveel mogelijkheden en opties. Geen idee hoe ik iets moet tekenen. Vaag gedoe die fotobewerkingsprogramma's
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Vandaar ook dit topic om je mogelijk wat op weg te helpen. Als iemand tips heeft voor de Gimpnewby dan is dat natuurlijk heel erg welkom!
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Ik zat er ook al aan te denken een topic te starten. Misschien handig om de informatie uit de andere topics hier ook even te verzamelen? Als ik tijd heb doe ik daf vanavond even. Als iemand mij voor is, graag  :sunnies2:.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Nadat mijn oudere Apple laptop niet naar 64bit iOS werd geüpdate heb ik een iMac aangeschaft maar daar werkte de (verouderde) Photoshop (met licentie) niet meer op. Toen heb ik GIMP geprobeerd maar ik kon er helemaal niks mee terwijl ik in Photoshop goed kon vinden wat op mijn fotobewerkingsniveau nodig is (zie winnende one color battle foto :) ).

Dus heb ik de oude Macbook weer uit de kast gehaald en de oudere Photoshop weer gaan gebruiken door gewoon het scherm over te nemen via de nieuwe iMac. Het is waarschijnlijk maar wat je gewend bent maar GIMP kon ik dus niks mee, moeilijk om aan te leren terwijl Photoshop vrij makkelijk ging. Ik denk wel dat GIMP veel kan dus neem er de tijd voor om aan te leren want er is veel mogelijk met een beetje foto bewerking.

Verder is het mijn ervaring dat je met een fotobewerkingsprogramma nooit scherpte, licht en resolutie kan toevoegen aan een originele foto, dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit. Opslaan in RAW format op de camera geeft qua belichtingscorrectie nog wat meer mogelijkheden. Onbewerkte foto moet dus al goed zijn!

Voorbeeld onbewerkt en bewerkt:
Onbewerkt.png
Onbewerkt.png (688.97 KiB) 5206 keer bekeken
 
Bewerkt.png
Bewerkt.png (818.82 KiB) 5206 keer bekeken
Qua belichting niet zo veel veranderd maar bij de tweede zijn stof, haartjes en (zo goed als het ging) vingerafdrukken weg gehaald, en zelfs de puntjes van het spuitgieten hier en daar. Ook het rood wat minder fel gemaakt want dat is donkerrood en teveel aanwezig op de bovenste foto.

Geen GIMP tips dus van mij maar fotobewerking is zeker de moeite waard dus als je met GIMP aan de slag gaat neem er dan de tijd voor.
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Grappig. Ik heb ook met photoshop gewerkt en vind Gimp juist heel erg overeen komen daarmee. Ik zie veel overeenkomsten maar vind gimp iets toegankelijker.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 437
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Ik vind het nog steeds opmerkelijk dat the Gimp nog altijd open source en legaal gratis is, terwijl het bijna evenveel kan als Photoshop. Wat niet in the Gimp zit is CMYK kleurmodel, onhandig als je dingen klaar wilt maken voor een (online) drukker.

En wat ik erg mis zijn de aanpassingslagen uit Photoshop. Dan kon je bijvoorbeeld een laag maken die alleen de kleurverzadiging verhoogt. Vervolgens nog een contrastaanpassingslaag, een achtergrond erachter, en dan alsnog de verzadiging wat naar beneden bijstellen. Of de verzadigingslaag van een masker voorzien. Of die laag weggooien, zonder dat het aangepaste contrast werd weggepoetst. :P Maar dat is dan ook het enige.

Verder is het gebruiksgemak vooral wat je gewend bent, en welke logica het beste bij jouw brein past.
 
Gebruikersavatar
mikebrix
Premium
Berichten: 86
Lid geworden op: di mar 22, 2022 11:24 am
Locatie: Beverwijk

Het zijn hobbyisten (programmeurs) die het gewoon leuk vinden om te maken in open source vorm zodat andere het kunnen verbeteren. Het is een filosofie waar het hele Linux op leeft/draait, ook een middelvinger naar de grote bedrijven als Microsoft, IBM enz.
Beetje vergelijkbaar met MOC's waarvan instructies gratis beschikbaar worden gesteld, wordt ook gedaan vanwege de hobby.
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Ik had beloofd alles wat er tot nu toe in andere topics besproken is over dit onderwerp nog even te verzamelen. Het komt er eigenlijk op neer dat ik een samenvatting heb gemaakt van teksten die Swandutchman hierover heeft geschreven, waarvoor natuurlijk dank  :omg:. Als iemand nog iets mist of ik heb iets niet goed overgenomen dan hoor ik het wel.
 
Mooi 'blenden' van je MOC met de digitale achtergrond.
Ja, ik doe altijd het volgende met GIMP. Als je MOC eenmaal is uitgeknipt kan je met een selectietool (bijvoorbeel selecteren op kleur) het lege veld selecteren (oftewel, alles wat niet je MOC is). Als het goed is loopt nu een selectiestippellijntje over de randen van je hele MOC heen. Vervolgens wil ik het selectieveld vergroten (selecteren, vergroten). 1 of 2 pixels is al genoeg. Het effect daarvan is dat de randen van je MOC nu meegenomen zijn in de selectie. Nu wil je deze randen blenden met de achtergrond. Ik gebruik daarvoor Gaussiaanse vervaging (filter, vervaging, gaussiaanse vervaging). De randen lopen nu over in de achtergrond. 

Wat betreft het matchen met de achtergrond is het altijd wat lastig. Als je bijvoorbeeld je MOC fotografeert op een wit doek en deze vervolgens uitknipt en er een nieuwe achtergrond inplakt dan zal je altijd hebben dat de randen van je MOC vaak te licht van kleur zijn omdat er nog wit in zit van je doek. 

Kleuren van een foto verbeteren
In Gimp staan bij 'kleuren' verschillende opties om de kleuren van een foto te verbeteren. De makkelijkste opties staan onder 'Auto', namelijk witbalans, contrast oprekken en kleurverbetering. Wil je meer controle dan kan je dat ook handmatig doen. Ik gebruik daarvoor de opties onder 'curves', 'kleurbalans', 'tint/ verzadiging' en 'helderheid/contrast'. Je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te gebruiken en er zijn vast nog meer opties. Oh, en je past deze stappen natuurlijk alleen toe op je MOC en niet op de achtergrond. 

Werken met lagen
Ik maak meestal voor elke grote bewerking een aparte laag aan. Bijvoorbeeld 1 laag voor het origineel, 1 laag voor het uitknippen (met toegevoegd alfakanaal, zodat je ook daadwerkelijk de achtergrond wegknipt en niet vervangt door een witte achtergrond). Zodra ik bijvoorbeeld de stap 'knippen' heb gedaan dupliceer ik deze laag naar de volgende stap 'vervagen' en ga daar weer verder met de volgende bewerking. De laag 'knippen' zet ik dan uit. En zo ga ik door tot de laatste 2 stappen 'het kleuren van de MOC' en 'invoegen nieuwe achtergrond' en dat zijn uiteindelijk de enige twee actieve lagen in de eindfoto. Het klinkt misschien omslachtig of overbodig om het zo te doen, maar als een bepaalde bewerking niet helemaal lukt zoals je wilt dan heb je altijd nog een soort van back-up zodat je bijvoorbeeld niet weer heel de foto hoeft uit te knippen. Dit is hoe ik mijn foto's meestal bewerk, maar er zijn natuurlijk veel andere manieren om dit te doen. 

Foto`s op maximale grootte bewerken
O ja, wat trouwens handig is om fotobewerking toe te passen op de afbeelding van origineel formaat (of eigenlijk, zo groot mogelijk formaat). Mijn fototoestel maakt foto's van 5000 pixels breed en pas als ik alle stappen heb gedaan verklein ik de foto meestal tot 2000 pixels. Op deze manier zijn alle bewerkingen die je doet zo netjes mogelijk (het enige nadeel is dat bewerking van grote afbeeldingen meer vraagt van je computer.
 
 
 
Gebruikersavatar
HappyMoc42
Premium
Berichten: 71
Lid geworden op: wo sep 14, 2022 12:20 pm

Fijn dat alles bij elkaar staat, dank jullie wel!
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Gimp kan helaas niet overweg met SONY-raw bestanden (.arw). Zit ik daar met mijn mooie bestanden :(
Nou ja, er schijnt een oplossing te zijn, ik ga maar eens op onderzoek.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

@KlaasK: Kun je ze ook niet eerst 'opslaan als' gewoon RAW bestand en dan openen?
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Nee, dat wil niet. .arw is echt een Sony-indeling. En ook programma's die zouden moeten converteren doen het niet. Nou ja, dan maar met de jpg-tjes aan de slag en later eens verder zoeken.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Wanneer je van je raw bestand eerst een tif maakt om te bewerken heb je veel minder verlies dan met jpg. Nadeel is dat je wel een veel grotere bestanden krijgt met tif.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Weet iemand een goede converter van .arw naar tif?

Voor een beetje bestandsgrootte ben ik niet bang. Een paar honderd gieg is niet zomaar vol.
Gebruikersavatar
Silvio
Premium
Berichten: 81
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:39 pm
Contacteer:

google op .arw to tif
zijn genoeg gratis prgramma's
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Kun je niet gewoon het imaging edge programma downloaden van Sony?
https://imagingedge.sony.net/nl-nl/ie-desktop.html

Deze vond ik ook:
https://convertio.co/nl/arw-tiff/
 
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 437
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Je zou eens naar DarkTable kunnen kijken. Dat is (gratis) OpenSource software speciaal bedoeld om raw foto's te editen. De software is enigzins vergelijkbaar met Photoshop Lightroom voorzover ik begrijp. Het ondersteunt een aantal Sony camera's, dus wellicht ook .arw formaat.
 
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Met de software van Sony kon ik er inderdaad Tifjes van maken. Daarna lekker gegimpt. Zie topic https://lowlug.com/forum/viewtopic.php?p=31808#p31808 voor resultaten.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Begin steeds meer schik te krijgen met GIMP. Zie het verschil:
GnomeTower 01.jpg
GnomeTower 01.jpg (986.43 KiB) 4063 keer bekeken
 
GnomeTower 01 bewerkt.jpg
GnomeTower 01 bewerkt.jpg (577.55 KiB) 4063 keer bekeken
 
 
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

:duim:
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Lekker bezig. Kan ik je inhuren :-P?
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Ik voel me inmiddels echt te simpel hiervoor. Ik probeer al twee avonden om mijn foto's van een mooie egale achtergrondkleur te voorzien zoals de voorbeelden van @KlaasK hierboven.

Ik doe het keurig volgens de handleiding: Met de voorgrondselectie tool een vorm om het bouwwerk trekken, --> Selectie sluiten --> Selectie inverteren, --> Achtergrondkleur selecteren, --> Emmer selecteren om de kleur toe te passen.
En als ik die laatste stap doe verdwijnt de selctielijn en kleurt de hele afbeelding in de gekozen kleur.

Wie kan me zeggen wat ik fout doe? :(
 
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Ik doe het op een andere manier...

Ik maak alles rond het voorwerp wit. Ook gaatjes in blaadjes maak ik wit. Meestal kan dat met een combinatie van het toverstafje, (selecteren en dan knippen met wit als tweede kleur, zodat het geknipte wit wordt) en het tekenen van witte lijnen langs mijn MOC. Langs rechte randen gaat dat heel snel, beginpunt wit maken, met shift ingedrukt op het eindpunt klikken en klaar.

Maar goed, nu staat mijn voorwerp op een witte achtergrond. Nu kies ik voor optie "kleur selecteren" (shift-o) en selecteer ik het wit. Meestal maak ik de selectie nu een of twee pixels groter, zodat de randjes meegeselecteerd worden.
Vervolgens inverteer ik de selectie en kies ik voor kopiëren en dan plakken. Mijn geselecteerde voorwerp wordt nu in een nieuwe laag weergegeven. Alles wat wit was, wordt transparant. De gekopieerde laag moet je nog even omzetten naar een echte laag (rechtermuisknop op de nieuw ontstane laag en dan "naar nieuwe laag")

Nu maak ik een nieuwe laag, die moet je zo schuiven dat hij net achter de zojuist gemaakt laag komt. Deze nieuwe laag vul ik met een kleurverloop.

Eventueel knip en plak ik er nog tekst op en klaar is Klaas.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Dank voor de snelle reactie @KlaasK :duim:

Dat klinkt als een bewerkelijke manier, maar ik ga het eens proberen. Voorlopig kwam ik er net ook achter dat ik in het standaard fotoprogramma op de MAC met 1 druk op de knop een achtergrond kan verwijderen. Dan heeft de afbeelding nog geen andere kleur, maar is wel geïsoleerd. Vervolgens kan ik die op een andere egale achtergrond plakken.
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Ik ben vanavond ook even aan het knoeien geweest. Het is toch behoorlijk veel werk voor 1 foto vind ik  :P. En dan heb ik nu alleen nog maar de achtergrond aangepast  :fluiten:
 
Voor:
IMG_2717verkleind.JPG
IMG_2717verkleind.JPG (651.06 KiB) 3850 keer bekeken
 Na:
IMG_2717b.jpg
IMG_2717b.jpg (1.91 MiB) 3850 keer bekeken
 
 
 
 
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Zoiets zoek is dus ook @Boindil_Lego. Mij is het nog niet gelukt. . . . . .
Heb jij de methode gedaan zoals @KlaasK beschreef? (maar hoe krijg je dan dat verloop van rechts naar links) of via de handleiding zoals die van GIMP beschrijft?
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Je kunt de manier van het verloop instellen. Ik gebruik vaak radian, maar je kunt ook kiezen voor linear.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Ik lees de laatste tijd: het grote pimp topic  :miss:
 
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

  Dat zegt meer over jou denk ik @Sander :lol:

Dank @KlaasK, Ik vind het nog een heel gepuzzel met GIMP. Ik ga eens kijken of er op YouTube instructiefilmpjes staan of zo.
 
 
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Het uitsnijden is wel een handig tooltje voor. Er zit links onderin je scherm een vierkantje. Als je daar op klikt, krijg je in een rode kleur te zien wat je nog niet geselecteerd hebt. Je kunt dit dan verfijnen met de penseel. Zwart is deselecteren, wit is selecteren. Hierdoor kun je heel precies selecteren, aangezien je ook de grote van je penseel aan kunt passen. Nog een tip: je kunt de drempelwaarde van het toverstafje instellen. Hierdoor pakt hij dus in meer of mindere maten kleuren die lijken op wat je selecteert. Mocht je bijvoorbeeld een witte achtergrond hebben en ook een deels lichte moc, dan kun je de drempelwaarde heel laag zetten. Je moet dan wel iets meer handmatig selecteren met bovenstaand tooltje, maar de kans dat je een deel van je moc mee selecteert is veel kleiner.
Wat betreft de achtergrond met kleurverloop: Dat kan in een aparte laag. Optie kleurverloop en dan is het vooral een beetje knoeien wat je mooi vind. De tap gereedschapopties is hierbij erg handig. Ik ben er zelf nog niet achter hoe je een gemaakt kleurverloop nog kunt aanpassen als je hem eenmaal hebt gemaakt. Dus als iemand dat weet, hoor ik het graag  :duim:.
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Thanks @Boindil_Lego, ik ga het zeker proberen. :duim:
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

In een zoektocht hoe je mist kunt toevoegen aan je foto's vond ik onderstaande site:
https://daviesmediadesign.com/nl/22-gra ... imp-in-hd/
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Wat grappig. Nooit gedacht daar een overlay voor gebruikt wordt. Ik dacht dat dat altijd met een brush of iets dergelijks werd aangebracht  :miss:
 
 
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Beetje met de mist gespeeld:

Afbeelding
 
Laatst gewijzigd door KlaasK op do nov 02, 2023 4:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennis75
Premium
Berichten: 374
Lid geworden op: vr jan 21, 2022 10:13 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ziet er tof uit!
Plaats reactie