Digitale instructies maken

Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

(For a (secret) project) I'm wondering how to make digital instructions. Any suggestions on how to do that?
 
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Met Stud.io (van BrickLink) en veel uren.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Vooral dat laatste..... maar als je de tijd ervoor neemt is het wel mooi. Kijk maar naar de voorbeelden van Berthil :turn:
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Does @Berthil use bricklink studio? I need a option that you can change the view of the model (say when half built, change the view-point to the back). Does bricklink studio do that?
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Met stud.io kun je dat allemaal ja, je kan sub modellen maken, delen laten zien, zichtzijde veranderen. Maar probeer het eens uit, doe eens wat onderzoek op de website van stud.io dan wordt het vast wat duidelijker.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Hier staan al mijn instructies inderdaad gemaakt met Bricklink Stud.io, kun je eens kijken wat mogelijk is. De eerste en soms laatste pagina bevatten wat onderdelen van andere programma's maar alle bouwstappen zijn via Stud.io. Er staan wel tutorials op Youtube, de rest is gewoon veel tijd in steken om de handigste manier te vinden.
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Thanks :duim:
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

And just a question, can you manually control the amount of parts per step each step (i.e. have two pieces on one step and then three on the next step). My youtube's (still) down, so I can't watch any tutorials. Also, can you bend 3mm hoses on bricklink studio?
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Vraag 1: Niet dat ik weet maar lijkt me ook niet superhandig. Soms kan je het wel gebruiken maar vaak ligt het aan het model/submodel hoeveel elementen per stap het best gaat.

Vraag 2:
Ja maar je hebt best een sterke computer nodig, mijn huidige(die overigens echt erbarmelijk is voor zwaardere taken) heeft al redelijk moeite met het 'vastzetten' van hose in 'flexmode'. Ik ben het zelf ook nog aan het ontdekken dus misschien dat iemand een betere uitleg/oplossing heeft (graag zelfs want dit kost nog best wat tijd) maar hier is mijn 2cts.

De beste methode die ik heb gevonden is het stuk wat je wil buigen tussen twee (of meer) clips 'vastzetten' door eerst de hose te selecteren en op de gewenste plek op 1 clip te zetten, en de andere clip te plaatsen waar je het volgende connectiepunt wilt. Vervolgens klik je op de hose en daarna op het icoontje wat een beetje op een omgekeerd omega symbool lijkt.
hose 1.png
hose 1.png (59.18 KiB) 4115 keer bekeken
Dan zit je in "flexmode" zoals ik dat noem en dan kan je het gewenste deel slepen tot de vorm die je wilt door te slepen met het stuk en te 'vast te zetten' op de clip. Vervolgens buigt het geheel automatisch naar een wat rondere vorm(althans bij mij).

De richting van het uiteinde is makkelijk een kwartslag te draaien met de pijl knoppen van je toetsenbord als je die aan het slepen bent.

Meestal voor wat strakkere/moeilijkere vormen gebruik ik meerdere (tijdelijke) clips die ik door middel van rotatie op de juiste plek zet en vervolgens of onzichtbaar maak of gewoon verwijder(hoewel ik dit laatste alleen aanraad als je niks meer wil veranderen aan de hose want hij heeft de neiging om gek te doen als je weer gaat frunniken zonder de geleidingsclips).

Hieronder een (heel basic) voorbeeld:
hose 2.png
hose 2.png (100.82 KiB) 4115 keer bekeken
Zoals ik zeg, de pc waar ik nu op zit heeft nogal moeite met dit dus het ziet er nogal basic uit maar met een betere computer en/of een beetje meer aandacht kan je redelijk wat buigen.
 
Hopelijk weet je een beetje meer na dit, want ik zou zelf hele andere (engelse) woorden gebruiken dan google als ik dit zou vertalen.

waarom hij bijvoorbeeld van "en de andere clip te plaatsen waar je het volgende connectiepunt wilt" onderstaande zin maakt is mij een raadsel"and placing the other clip where you want it. next connection point"

Met vastzetten bedoel ik het Engelse "snap into grid" of clip in dit geval, in plaats van op slot zetten zoals je dat bij een deur zou doen. 
 
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Stud.io bestaat uit 3 modules:
  1. digitaal model bouwen inclusief submodellen
  2. stappen editor; welke stenen in welke stap inclusief submodellen
  3. pagina editor; hoe ziet mijn bouwstap er uit, model draaien, submodellen weergeven
In alledrie stappen moet je alles manueel per stap per pagina doen, vandaar dat het zo veel tijd kost.

3mm hoses buigen kan maar is zeer moeilijk, vooral bij lange hoses. Tijdelijke clip punten kunnen helpen (zoals hierboven getoond). Er zijn programma's die een gebogen hose makkelijker kunnen maken en als part bewaren zodat het in Stud.io geïmporteerd kan worden (.dat bestanden). Hetzelfde voor strings.

Instructies maken en verkopen loont niet tenzij je een schitterend idee hebt en/of er fulltime mee bezig bent. Daarom maak ik ze gratis want ik draag liever bij aan de LEGO community in plaats van geld er aan te willen verdienen ondanks het feit dat ze ook gestolen worden. Je kan beter je tijd steken in opleiding en/of regulier werk, financieel gezien een veel betere keus.
 
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Berthil schreef: vr mei 13, 2022 12:12 pm
Instructies maken en verkopen loont niet tenzij je een schitterend idee hebt en/of er fulltime mee bezig bent. Je kan beter je tijd steken in opleiding en/of regulier werk, financieel gezien een veel betere keus.
 


 
Hier valt nog wel een discussie over te houden, maar dit is niet de plek lijkt me. Ik vraag me wel af waarom je hier(mijns inziens out of the blue) mee komt? :raiseone: Hij heeft gewoon een geheim projectje. En ik ken een hoop regulier werk dat slechter betaald wordt dan sommige MOCers op Rebrickable.
 
Sorry dat ik misschien wat giftig overkom maar ik kan niet zo goed tegen ontmoedigingsbeleid :r verder geen aanval op jouw persoon Berthil
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Ja misschien is mijn aanname hier wat te snel en te pessimistisch, mee eens. Het lijkt alsof hij een schitterend idee heeft en er geld mee wil gaan verdienen via instructies verkopen, vandaar de geheimhouding. Dan steken wij er met zijn allen onze vrij tijd in om hem te helpen waarna blijkt dat het een commercieel project is, "bedankt voor jullie tijd, heb er veel geld mee verdient maar jullie krijgen er niks van". Dat is de negatieve benadering en ik hoop onterecht maar heb het al een paar keer gezien.

Aan de andere kant wil ik hem graag helpen met mijn opgebouwde kennis en kunde als het een mooi project is die hij belangeloos beschikbaar wil stellen aan de LEGO community. Dan zou ik rustig belangeloos een privé cursus van een paar uur kunnen geven om hem op weg te helpen, iets wat ik ook al gedaan heb voor LowLUG. Dat is de positieve kant.

Kan dus twee kanten op gaan maar mijn advies is goed bedoeld. Voor je het weet word er enorm veel tijd ingestoken en geld verdienen met LEGO designs is moeilijk en kost veel tijd. Als het voor de hobby is en naast je werk/opleiding zou dat een goede balans zijn, maar het is makkelijk om jezelf een theoretisch grote financiële wortel voor te houden om alle tijd voor de hobby te rechtvaardigen maar de wortel is groter in de toekomst door nu tijd in opleiding/werk te steken. Vooral een advies voor jongeren dus, er zijn tegenwoordig al zo veel verleidingen voor ze en het word er niet goedkoper/makkelijker op.

"Wie goed doet goed ontmoet", de NL versie van karma. Ik sta daar wel achter, vandaar mijn gratis instructies. Maar er zijn grenzen.
Mijn gratis instructies hebben ook wel wat opgeleverd via verkoop van designs maar van kunnen leven is uitgesloten. Samen met alle positieve reacties komt dan weer een beetje van die karma terug mijn kant op :)
 
 
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

 
Ik had heel wat getikt maar toen moest ik wat anders doen en nu ben ik het merendeel kwijt :lol:

Misschien maar beter ook want we zijn nu toch een soort discussie aan het voeren (weliswaar een andere) die we beter elders kunnen voeren. In het echt, onder het genot van de zon en een koele versnapering bijvoorbeeld!

Kortgezegd: Ik begrijp sommige punten wel een beetje, zeker in het geval van dat je je eigen werk op internet terug ziet en er nog geen 'dankjewel' vanaf kan van de 'eigenaar', maar snap sommige gedachtegangen dan weer niet.

Waarom zou je wat een ander ermee doet als criterium nemen of je iets wel of niet (gratis) deelt ? Zeker als je vermeld dat je het vooral uit goede wil en voor de community doet zou het toch een non issue zijn wat er vervolgens mee gebeurt?

Ik denk dat je eerder de hoeveelheid tijd of moeite als criterium kunt nemen, en zo vallen een hoop van jouw gratis werken in een andere categorie. Natuurlijk kun je ook overdrijven( en er zijn er genoeg die dat doen) en 80 euro per instructie vragen en je zult het misschien ook nog wel krijgen van enkelen. Een slimmere optie is om de vergelijking tijd/moeite geheel los te laten en gewoon een gooi te doen naar een bedrag dat je redelijk vind voor de hoeveelheid waarde die je levert. Je doet dit al via de doneer knop, en mensen die het kunnen zullen dat doen, maar een hoop mensen hebben toch die stok achter de deur nodig om over te gaan tot betaling(zeker wij Nederlanders)

Een optie kan zijn meer aan gratis marketing kunnen doen om te voorkomen dat jouw gratis kennis gemonetiseerd wordt door derden als je hier echt een probleem mee hebt. Wordt de bekendste gratis MOCer op Rebrickable(ik geloof dat dat voor jou geen volledige marathon meer is) en Karma doet haar werk verder wel.


"Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan"

Mattheus 7:8

Werkt net zo goed ook omgekeerd: Ieder die niet vraagt zal niet ontvangen, wie niet zoekt vind niet, en voor wie niet klopt zal niet worden opengedaan. Ik ben niet Christelijk maar dit is wel een van die wijsheden uit de Bijbel die de tand des tijds heeft doorstaan, vind ik.

Hoewel wij in Nederland helaas een rare bastaardversie hebben die ook nog eens verkeerd wordt geïnterpreteerd: "Kinderen die vragen worden overgeslagen" welke direct in strijd is met een andere net zo populaire: "De brutalen hebben de halve wereld" 


Overigens, als je echt in de positieve kant van Karma gelooft:

Al die gevallen die jij hebt gezien waar je niet direct voor 'betaald' bent (of gewoon voor bedankt wat ook een betaalmiddel is, alleen helaas niet in de meest concrete/directe vorm), daarvan hebben de beloningen uiteindelijk toch een weg terug gevonden naar jou of ze zijn onderweg.

Dan wel direct uit de bron waar de energie is ingestoken (bijvoorbeeld die bedrijven die wel netjes contact hebben opgezocht en een deal gesloten hebben) dan wel uit een andere bron waar je mee in aanraking komt.

En het negatieve kan je natuurlijk dan ook niet uitsluiten.

Het universum weet waar alle energie vandaan komt en heen gaat, wij niet, maar kijk terug naar je eigen pad en je zult herkennen (voor zover je dat kan bijhouden) dat je voor al je werk meer dan genoeg beloont bent (en zo niet dan heb je nog wat tegoed in het achterzakje) en al je slechte daden meer dan genoeg gestraft en vaak in de valuta die je het minst graag uitgeeft.

Dit is ook het geval voor zij die onterecht toe-eigenen. Daarvan wordt uiteindelijk meer afgepakt dan wat ze ooit bij elkaar hebben gegrist.

Wat een zweverige tegeltjeswijsheden alineas die laatste paar, en ja mijn originele bericht was nog langer  :turn:
 

Nu ga ik in de zon genieten!

 


 

 
 
 
 
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Jemig wat een verhaal. Die jongen vroeg iets over mogelijkheden in stud.io toch?
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Secret project geeft meteen veel te denken, blijkbaar. Meer dan de eigenlijk vraag :)
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Inderdaad een prima onderwerp op een terrasje in de zon met een biertje :)
Ben het helemaal met je eens dus misschien word dat een kort gesprek :)
Op twee dingen reageer ik nog even alhoewel inderdaad off-topic hier.
Ravelino schreef: vr mei 13, 2022 4:22 pm Waarom zou je wat een ander ermee doet als criterium nemen of je iets wel of niet (gratis) deelt ? Zeker als je vermeld dat je het vooral uit goede wil en voor de community doet zou het toch een non issue zijn wat er vervolgens mee gebeurt?
Al die gevallen die jij hebt gezien waar je niet direct voor 'betaald' bent (of gewoon voor bedankt wat ook een betaalmiddel is, alleen helaas niet in de meest concrete/directe vorm), daarvan hebben de beloningen uiteindelijk toch een weg terug gevonden naar jou of ze zijn onderweg.
Ik ben een perfectionist dus als ik iets doe dan wil ik er goed in zijn (niet altijd even makkelijk :) ). Maar anderen herkennen dat en vragen dus veel en moet daardoor keuzes maken wie ik ga helpen want er zitten maar 24 uur in een dag. Ik heb dit in het verleden al veel meegemaakt met sleutelen aan MINI's en websites bouwen met hosting. Veel mensen mee geholpen en had daar nog mee bezig kunnen zijn als ik het zelf niet gestopt had. Doordat ik keuzes moet maken hebben diegene die een belangeloze interesse hebben voorrang bij mij want ik ben niet uit op opdrachten of geld, wil wel helpen maar kan niet iedereen helpen.

Dit bedoelde ik ook te zeggen met de karma opmerking. Ben al blij met een bedankje. Dat is dan wel bij mijn eigen projecten waar ik de moeite neem om een gratis instructie maken. Ik zit er niet mee als er gekopieerd word, kan dat toch niet tegenhouden. In principe hebben er dan nog meer mensen plezier van dus prima. De mensen die het 'stelen' moeten maar op hun eigen karma letten en de mensen die het kopen terwijl het gratis is hadden beter moeten zoeken :)
 
Om op het onderwerp terug te komen. Ik heb geantwoord wat ik kan/wil antwoorden en als ik nog meer kan helpen doe ik dat wel, maar kan hier geen persoonlijke Stud.io handleiding gaan schrijven. De tweede vraag over draaibare modellen/blokjes in de stappen was bijvoorbeeld al beantwoord via mijn link naar alle instructies waar alle modellen heel veel gedraaid zijn en blokjes verdeeld over de stappen. Dus hij heeft niet de moeite genomen om daar naar te kijken anders was die vraag niet gesteld. Eerst even zelf wat tijd in steken zou ik zeggen. 
 
 
 
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

aawsum schreef: vr mei 13, 2022 4:41 pm Jemig wat een verhaal. Die jongen vroeg iets over mogelijkheden in stud.io toch?


 
Ja en hij kan zijn antwoorden hopelijk ergens boven het verhaal nog terugvinden :miss:
Ik wilde het ook onder een spoiler tag gooien maar kan die niet meer vinden :what:
Berthil schreef: vr mei 13, 2022 4:53 pm Inderdaad een prima onderwerp op een terrasje in de zon met een biertje :)
Ben het helemaal met je eens dus misschien word dat een kort gesprek :)


 
Ik kan me ook in een hoop vinden van jouw laatste berichten, vandaar ook mijn interesse, en het is natuurlijk aan jou hoe jij je aandacht besteed. Als er iets een constante doch kostbare valuta is, is dat het wel. Maar zoals de rest van het forum kan meemaken weten we het toch steeds niet kort te houden, dus ik denk dat het wel een aardig gesprek kan worden :duim:
 
 
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Ik las iets met een biertje.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Nee de spoiler tag is inderdaad erg goed verstopt.
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Whew, @Berthil and @Ravelino!
I am mostly for Ravelino, and berthil did jump to conclusions, like I was trying to make money out of the instructions. Berthil was very good at explaining the manual steps to me (that was helpful). The instructions are going to be free for all! 
"Berthil said:
To get back to the topic. I have answered what I can/want to answer and if I can help even more I will, but I can't write a personal Stud.io manual here. For example, the second question about rotating models/blocks in the steps was already answered via my link to all instructions where all models are rotated a lot and blocks are distributed over the steps. So he didn't bother to look at that or that question wouldn't have been asked. I'd say put in some time first. "

I did look at that and I was actually very impressed at the logarithmic ball counter! But I didn't ask again after that. Only about how to bend pipes, (which the instructions don't show you how) and about if there was an auto part-per-page, so I don't know where you got that line from? 
 
 
aawsum schreef: vr mei 13, 2022 4:41 pm Jemig wat een verhaal. Die jongen vroeg iets over mogelijkheden in stud.io toch?
 
Yes, I did only ask that. It's only after he jumped to conclusions that I was selling them that it got messy. Well, I got the information I wanted so that's good. Thanks everyone!   :D :D
 
 
 
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 597
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Berthil schreef: vr mei 13, 2022 1:00 pm Het lijkt alsof hij een schitterend idee heeft en er geld mee wil gaan verdienen via instructies verkopen, vandaar de geheimhouding. Dan steken wij er met zijn allen onze vrij tijd in om hem te helpen waarna blijkt dat het een commercieel project is, "bedankt voor jullie tijd, heb er veel geld mee verdient maar jullie krijgen er niks van". 



 
Wow :lookaround: waar komt dit nou weer vandaan? Dat haal ik dus nergens uit zijn vraagstelling of context daaromheen.
moet daardoor keuzes maken wie ik ga helpen want er zitten maar 24 uur in een dag
:raiseone: valt dit topic ook al onder helpen? Of heb je nu al wat van je kostbare tijd verspild aan rare aannames en de gevolgdiscussie daarop? Wat jammer, zo blijven er van die 24 toch steeds minder over om ook nog iets behulpzaams te doen...
 
 
 
 
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 691
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Ik vermoed dat Berthil wat vervelende ervaringen heeft gehad en daardoor wat op zijn hoede is. Snap ik wel.
Maar het belangrijkste is dit ;-)
Bishons schreef: vr mei 13, 2022 10:28 pmI got the information I wanted so that's good. Thanks everyone!   :D :D
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bishons schreef: vr mei 13, 2022 10:28 pm Well, I got the information I wanted so that's good. Thanks everyone!   :D :D

 
:duim: mocht je nog gerichte vragen hebben en ik kan helpen dan zal ik dat zeker doen (zoals eerder).
 
 
 
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Ik ben inmiddels ook wel redelijk bedreven in Stud.io

Ik zou het Youtube kanaal van Playwell Bricks even raadplegen: https://www.youtube.com/c/PlaywellBricks/videos
Hij heeft een flink aantal Stud.io tutorials, waar een hoop staat uitgelegd met tips etc.

Mocht je nog vragen hebben, mag je me altijd benaderen
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

The only problem is my YouTube doesn't work.
I haven't downloaded as my secret project isn't finished yet so I don't need to download yet:D
But thanks for the offer no doubt I'll have more questions soon ;)
 
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Ik vind dat toch vreemd, heb je al aan je ouders gevraagd of je hun account mag gebruiken? Wellicht dat YouTube lastig doet vanwege je leeftijd?
 
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Ik heb nog een advies voor je Bishons. Als je besluit de bouwinstructies via het web te gaan verspreiden dan raad ik je aan om alleen de bouwinstructies in pdf te delen en nooit het io-bestand te delen. Als je dat wel doet dan is de kans dat een Chinees kloon bedrijf er geld mee gaat verdienen veel groter... ik spreek uit ervaring :(. En als het bouwwerk niet een licentie zoals Disney betreft, maar 100% je eigen werk is, dan zou ik ook gelijk even copyright erbij zetten.
 
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Inderdaad een goede; als het licentie betreft, probeer geen directe benamingen te maken. Een paar van mijn Instructies worden op BrickVault verkocht, en ondanks dat ze op de site gewoon bij naam genoemd worden, hebben de instructies een andere naam. Zoals mijn Rebels AT-AT heet Desert Walker
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Wilde er geen heel topic aan wijden dus ik zet het hier maar neer:

Tijdens het maken van de instructies (sterker nog de laatste stap: een voorkantje maken) van een autootje klapte mijn Studio eruit (krakkemikkege pc). Na opnieuw openen ben ik nu de hele .io file kwijt (staat nergens meer op mijn pc). Ik heb in ruil voor dat verdwijnen wel een DotNetZip-fiqhrgzv.tmp bestand en een naam.io.backup bestand ervoor terug.

Is er/weet iemand een manier om in ieder geval het model en de submodellen terug te krijgen aan de hand van die laatste twee? Want ik kan geen van beide door Studio laten openen (op de manieren die ik geprobeerd heb).

Of moet ik gewoon vanaf nul beginnen en hopen dat het niet opnieuw gebeurt?
 
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Dat is altijd erg balen als dit soort dingen gebeuren, het is erg vreemd dat hij het .io.backup bestand niet opend. Wat gebeurt er als je de .backup van de naam weghaalt en deze opent in studio?

Dit is een beetje mosterd naar de maaltijd, maar je moet echt zorgen dat je er een gewoonte maakt dat je vaak opslaat. Het liefst ook aparte files (ik zet er gewoon een volgnummer achter).

Ik heb ook wel eens crashes gehad (al gaat het de laatste tijd een stuk beter.) Soms heb je geluk dat als je studio opent er een backup wordt geopend, welke je weer op kan slaan. Ik heb ook wel eens gehad dat mijn instructie van 500 pagina's + helemaal overhoop lag. Dat is echt zuur.

Je kunt overigens nog even op het studio forum kijken: https://forum.bricklink.com/
 
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Chef_NL schreef: do jun 02, 2022 3:29 pm Wat gebeurt er als je de .backup van de naam weghaalt en deze opent in studio?



 
HELD!  :love:
   Zó simpel maar ik had er in geen miljoen jaar aan gedacht. Voor als het niet duidelijk was dit werkte dus als een zonnetje en ik heb alles (tot de laatste stappen) terug
Chef_NL schreef: do jun 02, 2022 3:29 pm Dit is een beetje mosterd naar de maaltijd, maar je moet echt zorgen dat je er een gewoonte maakt dat je vaak opslaat. Het liefst ook aparte files (ik zet er gewoon een volgnummer achter).



 
 Ik sla het project in principe na elke handeling op dmv ctrl+s, maar dit laatste ga ik dus ook maar even tot mijn standaard handelingen toevoegen. Plus een aparte map maken met een aparte file van het model vóórdat ik aan het tergende instructieproces begin.
 
 
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Chef_NL schreef: do jun 02, 2022 3:29 pm Ik heb ook wel eens gehad dat mijn instructie van 500 pagina's + helemaal overhoop lag. Dat is echt zuur.


 
Gelukkig niet zoveel pagina's maar ik heb dit in het begin regelmatig gehad. Was een goede les voor me in gestructureerd werken; ik begin tegenwoordig niet eens aan stappen indelen voordat ik 100% zeker ben dat alle onderdelen en kleuren kloppen voor het eindmodel.

Want als je ook maar een kleurtje verandert (ondanks dat je de pagina op slot zet) kan dit het geval zijn. Ik zeg kan omdat ik ook wel heb gehad dat er weinig mis ging, behalve dat de Buffer Exchange gereset werd.

Nogmaals dank dank dank je weet niet hoeveel stress je zojuist uit mijn lichaam gezogen hebt :lol:
 
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Goed om te horen, altijd fijn om te kunnen helpen!
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Hi!
Papa downloaded Studio 2 today, so I've been working on something on there. I'm just wondering if there is a place where you can find all the parts you're using in your build, and can easily drag them into your build (example: You're making a tower, you use a 1x1 plate, then a 1x3 plate etc..., and you don't want to have to keep searching '1x1 plate, then '1x3 plate', so you think "could there be just a way to see all the parts in the build on the sidebar, and keep dragging them in when you need) . Does that make sense?
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1656
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Ik snap wat je bedoeld. Dat kan erg handig zijn inderdaad. Ik weet niet of dat mogelijk is, @Berthil denk ik wel.
Je kan sowieso de gebruikte onderdelen rechts in een lijst zien, als je er een aanklikt kun je m wel kopiëren omdat ie dat onderdeel dan selecteert.
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Het werkt zoals LegoRK zegt. Als alternatief kun je een eigen palette maken van onderdelen die je van plan bent te gebruiken. Ikzelf gebruik gewoon veel de zoekfunctie. Als je redelijk bekend bent net de bricklink namen van de parts is het ctrl+f, opzoeken en klaar
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Nooit geweten dat ctrl+f je gelijk naar het zoekveld stuurde, dank voor de tip ChefNL! Scheelt toch weer wat schuif en klik tijd.
-
-
screenshot.png
screenshot.png (276.83 KiB) 3377 keer bekeken
 
Die lijst van onderdelen die LegoRK noemt zit links bij mij zoals je ziet.
 
Wat je kan doen om het zoeken te versimpelen is gaan voor shapes en dan categorieën als favoriet in te stellen door op het sterretje te klikken(zie het groene vierkant). Je krijgt meer of minder onderdelen te zien door de zoomfactor in te stellen (zie groene cirkel).

Dit komt ook terug in je zoekresultaten, dus als je op 1x2 zoekt in mijn Studio dan krijg je eerst de plate, dan round plate, dan de modified plate etc.

Enkel voor bv slopes moet ik even slope of slope curved inv in te typen om de lijst met slopes te krijgen die ik wil maar ik tik redelijk snel dus dat is sneller dan scrollen.

Uiteindelijk wordt je er steeds handiger en sneller in.
 
 
 
 
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

LegoRK schreef: vr jun 24, 2022 7:59 amJe kan sowieso de gebruikte onderdelen rechts in een lijst zien, als je er een aanklikt kun je m wel kopiëren omdat ie dat onderdeel dan selecteert.
 
Dat is inderdaad een goede manier, of de brick aanklikken in de build als je weet waar die zit. Het beste kun je dan gewoon C indrukken, dan kun je er meteen mee bouwen, ook als je er meerdere selecteert. Maar Ctrl+C en Ctrl+V werkt natuurlijk ook. Bij mijn weten kun je het onderdelenpalet niet omzetten naar alleen bricks die in je build zitten.
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Plus dat je bij die gebruikte onderdelen lijst ook een aantal ervan kan vastpinnen. Bepaalde bricks, plates, jumpers en modified bricks heb ik zo vast staan dat ik er altijd bij kan. Ik heb bijvoorbeeld ook een aantal kleuren altijd vast gepind staan. 
Dit is mijn setup.
Afbeelding1.png
 
 
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Where do you find that 'recent' tab thing where you can pin certain parts?
 
Plaats reactie