In memoriam: Ineke de Laat (MOCkingbird)

Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2091
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

In memoriam: Ineke de Laat  (MOCkingbird


Afbeelding


Ik zie het zo nog voor me, de eerste keer dat ik Ineke ontmoette. Het was op de eerste meeting ooit voor Lowlug, in Zeist. Eind februari 2004, een zonovergoten dag. Ik zat in de hal met allemaal mannen op die meeting en toen kwam zij ineens binnen lopen. “Een vrouw op een LEGO-meeting!” dacht ik. Dat was in die tijd nog veel opvallender dan nu. We raakten aan de praat en we bleken allebei van LEGO Castle te houden. 

In die jaren gingen we vaak met een min of meer vaste groep naar evenementen om te exposeren en Ineke was daar eigenlijk altijd bij. Naast Castle bouwde Ineke ook hedendaagse gebouwen en dan voornamelijk modellen van bestaande panden. Een mooi voorbeeld is de Molenstraat in Oss.
Ook ging Ineke het bouwen van sculpturen niet uit de weg, met als prominentste voorbeeld misschien wel de Lowlug minifguren.

De door Ineke georganiseerde meetings in Oss, eerst in de Bonte Hoef en later in De Hille zijn legendarisch qua opkomstcijfers en stonden altijd garant voor een mooie dag. Ook de expositie bij Rundje Oss was fijn voor elkaar. 

De Brickbieb op met name de oude site van Lowlug (maar ze staan er nu ook nog op) was helemaal haar ding. Ze schreef talloze tutorials over het betere snotwerk en het gebruik van diverse LEGO sites.
Voor het 10-jarig bestaan van Lowlug regelde ze de brickbadges (naar ontwerp van René Kok) en uiteraard was de meeting toen in Oss.
Vele uren sorteerde ze samen met mij de Lugbulk.
Als Ineke op de meeting was hoefde je niks op de foto te zetten, want je kon naderhand op je gemak op haar Flickr stream bekijken wat je allemaal gemist had. 

Ineke kreeg in het najaar van 2021 problemen met haar slokdarm en in november werd slokdarmkanker vastgesteld. Vol goede moed ging ze het hersteltraject in. Begin april werd ze geopereerd. Vocht achter de longen na de operatie maakte dat ze beademd moest worden en de strijd uiteindelijk op heeft moeten geven.  Op 19 april in de vroege ochtend is Ineke overleden. 

Ineke was nooit een uitbundige, makkelijke prater.  Je moest er even doorheen prikken. Ik denk dat het voor haar best een stap was om naar die meeting te komen in 2004. 

Ineke was een stille kracht op de achtergrond en we haar zeker gaan missen.
Ik hoop dat Lowlug Ineke gebracht heeft wat ze hoopte te vinden en wens haar vanaf deze plek een goede reis. 

——————————————————

Hieronder de rouwkaart voor Ineke. Mensen die graag naar het afscheid willen zijn daartoe uitgenodigd.

Afbeelding

——————————————————
Flickr stream Ineke: https://flickr.com/photos/133478485@N05/
 
 
 
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1624
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

tering, dat is even schrikken.
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1624
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Rust in vrede en gecondoleerd iedereen die haar liefhad. Veel te jong en blijkbaar was het veel serieuzer dan ik in Lelystad had meegekregen.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Mooi geschreven Stuifzand. Sterkte aan een ieder die mooie herinneringen aan haar heeft.
ik zal haar vriendelijkheid, het praatje dat ze met mij en de meesten maken missen. Gelukkig hebben we de foto's nog.
Rust in vrede.
 
 
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Mijn condeleances aan de nabestaanden.
Rust zacht.
Gebruikersavatar
Ecclesiastes
Premium
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:11 am
Contacteer:

Dat is een naar onverwacht bericht.

Rust in vrede, je zal gemist worden Ineke.
Gebruikersavatar
OwnGaming
Premium
Berichten: 117
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 12:23 am

Gecondoleerd aan iedereen die haar kende, Rust in vrede.
funfair
Berichten: 1
Lid geworden op: zo nov 29, 2020 8:58 am

Mijn condoleances aan haar naasten en vrienden
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4125
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Jeetje ik schrik hier echt van, ik zag laatst nog een post van haar. En dan schrik ik wel van dit bericht. Sterkte aan een ieder die warme herinneringen koestert aan haar en haar bouwwerken. Rust zacht lieve Ineke.
 
Gebruikersavatar
Moos
Premium
Berichten: 48
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 7:25 pm
Contacteer:

Gatver…. Kreeg er een koude rilling van…. Sterkte aan alle nabestaanden…. Rust zacht Ineke..
 
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2340
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Ik kende haar niet goed, alleen hier via het forum. Maar dit is wel erg schrikken zeg!

Sterkte aan alle nabestaanden
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Dit is heftig, zeg.  :(
 
Ik hoorde op de meeting iets over een kaart voor Mockingbird. Dit had ik niet verwacht.

Rust zacht. Je zal gemist worden. 
 
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Jemig wat heftig. Gecondoleerd.
Gebruikersavatar
ID5
Premium
Berichten: 790
Lid geworden op: di mar 23, 2021 6:06 pm
Locatie: Friesland
Contacteer:

Gecondoleerd en sterke aan de familie en vrienden.
 
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 438
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Allemachtig. :X

Ik miste haar aanwezigheid de laatste maanden al, en ook op de afgelopen meeting. Met Ineke kon je een rustig gesprek voeren, zonder spierballentaal, testosteron of overtreffende trappen. De allereerste twee keren dat ik exposeerde (LFW Köln 2012 en LW 2013 Utrecht) was met een castle-layout samen met Ineke. En anderen, maar ik ben ff kwijt wie precies. Ik herinner me vooral Ineke, omdat ik me in al mijn onzekerheid best wel gesteund voelde door haar rustige en praktische aanpak. Er straalde een soort zelfverzekerdheid vanaf.

Op meetings fotografeerde ze zowat alle bouwwerken, zoals Stuifzand terecht opmerkt. Daarbij nam ze ook altijd de moeite om van alles na te gaan wie de bouwer was en hoe diens nickname op het forum dan luidde. Dan vermeldde ze dat op Flickr. Het kostte soms even wat vragen en antwoorden op het forum. Een mooie gewoonte.

Van LW2013 herinner ik me nog goed de doorgezakte daken. Dat was echt wel een techniek in haar straatje.

Afbeelding
foto: Are Heiseldal

Die techniek wil ik dus al acht jaar een keer kopiëren. Dat had vast gemogen van haar. Met bronvermelding.

Dag Ineke, rust in vrede. Ik zal je missen, definitief nu.
 
Gebruikersavatar
rene.kok
Premium
Berichten: 101
Lid geworden op: di dec 01, 2020 10:22 am

Ien:

Al zal ik moeten kruipen maar ik kom afscheid van je nemen zaterdag!
Beloofd!
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

That's very sad. Rest in peace, we will all miss you very much Ineke. 
Gebruikersavatar
WillVssn
Berichten: 23
Lid geworden op: ma mar 07, 2022 9:22 am
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Ondanks dat ik Ineke niet ken, is dit een bericht dat binnenkomt.
Ik maak uit de tekst vooral op dat ik daarmee een bijzonder mens misloop.

Heel veel sterkte gewenst voor haar nabestaanden en ieder die haar heeft mogen kennen.
Gebruikersavatar
Brick_Rebel
Premium
Berichten: 392
Lid geworden op: di nov 10, 2020 1:26 pm
Contacteer:

Wat een triest bericht... Ze zal gemist worden!
Veel sterkte voor haar naasten.
Gebruikersavatar
ggj
Berichten: 544
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:27 am

Ik kende haar niet maar zag haar naam wel regelmatig voorbij komen. Gecondoleerd aan iedereen
Gebruikersavatar
thomassio
Premium
Berichten: 420
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 pm
Contacteer:

Die zag ik niet aankomen.
Afgelopen meeting hoorde ik ook pas dat ze ziek was. Toen wensten we in een kaart nog beterschap,

Ik herinner me Ineke als een heel rustig persoon waar je wel een praatje mee kon maken, die bijna altijd wel bij een meeting was. Net als Koffiemoc moet ik bij haar ook denken aan de LW2013 lay-out, en aan de straat die ze mee had bij de eerste publiekelijke lowlug meeting in Oss. Als ik iets op wil zoeken wat ik ooit eens op een Lowlug meeting heb gezien dan zoek ik haar fotoalbums door, want daar vind ik het dan ook.

Ik wens haar familie heel veel sterkte toe. Rust in vrede Ineke.
 
 
Gebruikersavatar
Servertijd
Premium
Berichten: 237
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 4:42 pm
Contacteer:

Wat een triest bericht! Gecondoleerd en heel veel sterkte gewenst voor de nabestaande en iedereen die haar kende.
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Jeetje, wat treurig! Mijn condoleances en veel sterkte gewenst aan familie en vrienden.
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Dit is wel even schrikken zeg...

Ook ik heb goede herinneringen aan de gesprekken met Ineke tijdens de meetings.

Ze was een van de eerste waarmee ik een praatje maakte toen ik voor het eerst een meeting bezocht.

Altijd zeer geïnteresseerd in wat er allemaal gebouwd werd en was een van degene die achter de schermen haar steentje bijdroeg, zowel online als in het offline Lowlug wereldje.

Mijn condoleances en sterkte wens aan ieder dit verlies moet verwerken.

Rust zacht lieve Ineke!
Ik zal je missen!
 
Gebruikersavatar
Fonz
Premium
Berichten: 106
Lid geworden op: di nov 10, 2020 6:31 pm

Toen ik afgelopen meeting haar op de kaart sterkte en beterschap wenste had ik dit niet verwacht. Veel te jong.
rust zacht Ineke en sterkte voor je naaste.
 
Gebruikersavatar
Jourianbax
Premium
Berichten: 73
Lid geworden op: do nov 12, 2020 6:58 pm
Contacteer:

Goh heftig! Gecondoleerd en veel sterkte aan de nabestaanden.
 
Gebruikersavatar
Dennis75
Premium
Berichten: 375
Lid geworden op: vr jan 21, 2022 10:13 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Gecondoleerd en sterkte aan vrienden en familie!
Gebruikersavatar
Griffon
Premium
Berichten: 234
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 12:49 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

Ben er stil van, die komt even binnen zeg, dit had ik niet aan zien komen.

Rust zacht Ineke.
Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1510
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

Toen wij de kaart tekenden op de afgelopen meeting, had ik dit niet verwacht. Wat heftig, zeg.
Ik zal me altijd haar rustige manier van doen en ook haar MOC's herinneren (Nijntje, de Lowlug-maxifigs waarvan je de gezichten kon uitwisselen, etc.).
Mijn condoleances aan haar vrienden en nabestaanden. Ze zal worden gemist.
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Helaas heb ik je niet mogen meemaken op wat berichtjes op het forum na, hoewel ik veel aan je nalatenschap heb gehad lees ik nu.

Bedankt voor alles en rust zacht Ineke.

Mijn condoleances aan alle nabestaanden.
Gebruikersavatar
Silvio
Premium
Berichten: 81
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:39 pm
Contacteer:

Bedankt voor alle mooie gespreken en mocs en rust zacht Ineke.
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

... gecondoleerd iedereen en de familie van Ineke.

Ineke was altijd aardig, maakte veel foto's en je kon altijd rustig met haar een praatje maken. Mooie bouwwerken ook. Idd 1 van de stille krachten van onze club.
Gebruikersavatar
LegoRigs-II
Berichten: 22
Lid geworden op: do jan 21, 2021 5:48 pm
Contacteer:

Vriendelijke stille kracht. Spijtig om zo heen te moeten gaan. Gecondoleerd.
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Wat vreselijk naar zeg. Voor alle kennissen en betrokkenen gecondoleerd en heel veel sterkte met het verlies.
Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

Vreselijk bericht en dit komt wel even binnen.

Gecondoleerd aan alle familieleden, vrienden en kennissen 🙏
Gebruikersavatar
Mociain
Premium
Berichten: 187
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 12:28 pm
Contacteer:

Jemig.. iemand verliezen is nooit fijn, ze zal een gat achter laten bij haar familie en vrienden, en ook bij Lowlug.
Condoleances voor haar familie en vrienden en iedereen hier die haar kende...
Gebruikersavatar
BrickJohannes
Premium
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:23 am
Contacteer:

Ben er stil van, deze zag ik niet zo snel aankomen, nadat op afgelopen meeting het kaartje hebben getekend. Was fijn persoon waar je altijd een leuk praatje mee kon maken!

Rust zacht Ineke.
Gebruikersavatar
vertmaori
Premium
Berichten: 357
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:59 am
Locatie: Heveadorp
Contacteer:

Ik schrok ervan toen ik het van de week las, was amper in staat te reageren. In mijn herinneringen blijven de fijne 1 op 1 gesprekken met haar tijdens meetings. Even weg van de drukte in een aparte ruimte. Toen ik ooit voor buurtkinderen wat simpele minifigs zocht, had ik 2 dagen later een pakketje van Ineke in de bus met agentjes en brandweermannetjes. Op mijn berichtje aan haar wat ik haar verschuldigd was, kwam een simpel en kort antwoord: niks! Ineke RIP
Gebruikersavatar
rene.kok
Premium
Berichten: 101
Lid geworden op: di dec 01, 2020 10:22 am

Rust zacht, lieve Ineke......
Gebruikersavatar
Peet
Premium
Berichten: 80
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:17 am
Contacteer:

Jakkes wat een naar bericht.
Ondanks dat ik haar niet persoonlijk kende was ze toch een erg vertrouwt gezicht op het forum. Ze zal zeker gemist worden.
Rust zacht, Ineke en veel sterkte voor iedereen die iets dichter bij haar stond.
Plaats reactie